Aj v home office si nájdite chillout zónu

Covid 19 zasiahol nielen do ekonomiky, ale aj do fungovania firemného života. Zamestnanci opustili kancelárie a pokračujú v práci v home office, aby nešírili nákazu. Prácu z domu firmy umožňovali raz do týždňa, možno raz do mesiaca. Striedala sa však so životom v sídle firmy, s formálnymi a neformálnymi živými mítingami. Home office sa stal zrazu nevyhnutnosťou na dlhšie obdobie pre celé firmy. Zoberme túto situáciu ako výzvu. Ako sa dá doma efektívne fungovať?  

Zapnite sa do režimu práce

1. Vytvorte si v byte pracovnú zónu. Má to veľký význam na koncentráciu a produktivitu. Jednu zónu si môžete vybrať na sústredenú prácu, inú na vybavovanie telefonátov a konferenčné hovory. Tam sa venujte na 100 percent práci, plne sa koncentrujte. Vždy, keď vkročíte do pracovnej zóny, zapnite sa do režimu práce. Nezabudnite si vybrať aj relaxačnú zónu. Môže to byť obývačkový gauč, kde si na 10 minút oddýchnete pri dobrej káve. A potom späť do práce.

2. Pracovný priestor si oddeľte od súkromného. Pracovný priestor nemusí byť celá izba, môže byť aj v kúte miestnosti. Nie je dobré pracovať v časti bytu, kde obvykle oddychujte.

3. Poproste členov rodiny, aby rešpektovali váš home office. Počas vášho času vyčleneného na prácu by s vami nemal partner riešiť súkromné veci. Ak máte obaja home office a deti, vystriedate si čas na prácu a starostlivosť o ne.

4. Oblečte sa ako do práce. V obleku či kostýme by ste sa doma asi dobre necítili, ideálny je možno casual dress. Prácou v pyžame sa mentálne nenaladíte na pracovný výkon. 

5. Vytvorte si časové bloky, výborné sú metódy plánovania pracovných povinností na deň ako Time Framing či Timeboxing. Náročnejšie úlohy lepšie zvládnete doobeda, kedy máte viac energie. Usilujte sa neprerušovať sústredenie.  

6. Prestávka je dôležitá, má byť súčasťou plánu. Využite 10 až 15 minút na načerpanie energie. Buď si dajte krátku prechádzku, cvičenie, kávu s rodinou či priateľmi. Zregenerovaní sa potom vráťte k práci a venujte sa jej naplno. Ako povedal Benjamin Franklin, kto zlyhá vo svojom plánovaní, plánuje si zlyhanie.

7. Vypnite si notifikácie. Nenechajte sa vyrušovať mailom, facebookom, esemeskami, správami z messengeru a ostatnými sociálnymi sieťami. Na zlepšenie sústredenia existujú rôzne stimulujúce aplikácie, ktoré napodobňujú padanie dažďa, šum mora či fúkanie vetra (Whitenoise). Urobia vám výbornú zvukovú kulisu na prácu.

8. Nastavte si pravidelný harmonogram porád, čo vám priblíži rutinu office. Vhodné je to dva-tri razy v týždni, najlepšie v rovnakom čase.

9. Videohovor šetrí čas. Štvrťhodina videohovoru je efektívnejšia ako hodinový telefonát, ak si vopred stanovíte, čo budete riešiť. Využívanie konferenčných hovorov si v tomto období vyžadujú aj veľké spoločnosti v USA. Dohodli si však pravidlo o zákaze domácich zvierat. Ak mačka skáče na spríkra počas virtuálneho stretnutia, všetkých rozptyľuje. Pri hovore sa už vôbec neodporúča domáce oblečenie.  

10. Vytvorte si pracovné bloky, ktoré trvajú 45 až 60 minút. Nikdy nepracujete naplno 8 hodín. Platí to aj na prácu z domu.  

V home office často chýba ergonomická stolička

Dominik Balog
Projektový manažér, Techo

Aké mám skúsenosti z home office?

Pri mojom home office som sa riadil týmito zásadami. Pravidlá sú dobré na udržanie pracovnej rutiny. Vstával som v rovnaký čas, ako keď chodím do práce. Prestávky som mal rovnako ako som zvyknutý v office. Obliekol som sa pracovne, aby som sa pracovne naladil. Čo mi však chýbalo, je ergonomická pracovná stolička, pri ktorej by netrpel chrbát.

Čo pre vás môžeme urobiť?

Dajte nám vedieť