Aj Slováci pomáhajú tvoriť kancelárie budúcnosti

Dizajnové trendy k nám prenikajú čoraz rýchlejšie. A to je dobre. Nedávno prišli projektoví manažéri zo spoločnosti Techo na Slovensku s novodobým riešením kancelárií. Je odpoveďou na množiace sa kancelárie typu „open space“ i znechutenie s týmto konceptom.

Takzvaná multizóna uzrela svetlo sveta z jediného dôvodu. A to, že open space pracovné prostredie neposkytuje súkromie a ľudí do značnej miery stresuje. Mať na chvíľu vlastný ostrovček súkromia v šachovnici pracovných stolov bolo riešenie, ktoré skrslo ako nápad v hlavách architektov slovenskej pobočky Techa, európskeho výrobcu a dodávateľa kancelárskeho nábytku. Porady v otvorenom prostredí bez súkromia sú neefektívne‚ zamestnanci sa nevedia sústrediť. 

Relax a súkromie

Niekdajšie pultíky a sedačkové rohy presunuli do nového tisícročia a nadopovali technológiami. 

Rastislav Pekárik
generálny manažér spoločnosti Techo

„Multizóny vznikli na podnet zákazníkov, ktorí nás požiadali o vyriešenie problémov s nedostatkom zasadačiek v otvorených kanceláriách. Porady v otvorenom prostredí bez súkromia sú neefektívne‚ zamestnanci sa nevedia sústrediť. Prišli sme s riešením v podobe mobilnej skladacej zasadačky, ktorá zefektívňuje tímovú spoluprácu a zvyšuje produktivitu zamestnancov pri poradách a mítingoch,“

Napríklad model Share it je štýlová, odhlučnená a technologicky vyspelá zasadačka, ktorá sa dá umiestniť do akéhokoľvek priestoru bez nutnosti stavebného zásahu. Zaberie dve pracovné miesta a postavenie netrvá dlhšie ako tri hodiny. Môže obsahovať všetko‚ čo je potrebné k pracovnému telefonátu i rýchlemu mítingu.

Multizóny sú tiež výsledkom snahy spríjemniť pracovné prostredie pre ľudí, ktorí trávia v práci osem i viac hodín denne. Práve o estetike, súkromí a funkčnosti to celé bude v najbližšom desaťročí. Pokles záujmu o uniformné otvorené kancelárie‚ a na- opak vyšší dôraz na funkčnosť‚ počet relaxačných zón či používanie prírodných materiálov vníma aj realitný fond Heitman, ktorý v Bratislave vlastní prémiové administratívne budovy ako Aupark Tower.

Lucia Šimeková
lízingová manažérka spoločnosti Heitman

„Nájomníci požadujú pre svojich zamestnancov čoraz viac kvalitného priestoru. Je pre nich dôležité, aby sa ľudia cítili v pracovnom prostredí pohodlne. Pred pár rokmi hrala hlavnú úlohu predovšetkým cena, až potom architektonické riešenie. V súčasnosti firmy viac investujú do spríjemnenia priestoru, dajú si poradiť odborníkmi. Majitelia si totiž oveľa viac uvedomujú, ako dokáže kvalita priestoru ovplyvniť výkonnosť,“

Podľa nej firmy súčasne podporujú aj zdravý životný štýl zamestnancov – napríklad už nezriaďujú špeciálne miesta pre fajčiarov a investujú radšej do spŕch pre ľudí‚ ktorí do práce prichádzajú na bicykli.

ORIGINAL PROPOSAL

CRITICAL POINTS

TECHO CREATIVE SOLUTION

MÔŽE ZA TO BAŤA

Veľkoplošné kancelárie sa výrazne rozšírili v 70. rokoch minulého storočia v Spojených štátoch. V tom čase sa to pre firmy javilo ako najlepšie riešenie pracoviska. Príkladom bola newyorská burza, ktorá na tomto princípe funguje dodnes‚ stala sa základom organizovania obchodného chaosu po celom svete.

„Na Slovensko sa tento koncept kancelárií dostal vďaka Tomášovi Baťovi, ktorý ich prvýkrát zaviedol vo svojich fabrikách. Naši súčasní nájomníci uprednostňujú vo väčšine prípadov kombináciu open space a uzavretých kancelárií pre manažérov alebo na mítingy. Ale aj v prípade uzavretých kancelárií manažéri preferujú vzdušnosť a prepojenie celého priestoru, čo ideálne spĺňajú priečky zo skla,“ špecifikuje L. Šimeková. 

Dnes už nikto neinvestuje napríklad do nových stoličiek len preto, že sú pekné. Čoraz obľúbenejšie sú v otvorených kancelárskych priestoroch „telefónne búdky“ – menšie vyhradené priestory na telefonovanie či skypovanie. Vďaka nim si môžu pracovníci vyriešiť potrebné veci diskrétne bez rušenia ostatných. Všeobecná hlučnosť priestorov sa na druhej strane dá ovplyvniť aj špeciálne riešeným nábytkom, napríklad paravánmi alebo kreslami s vysokou opierkou, ktoré vytvoria odhlučnené „bunkové pôsobisko“.

ĽUDSKÝ FAKTOR

Ako dodáva L. Šimeková‚ nároky na kancelárie ovplyvňuje aj nárast práce z domu. Tá prináša pracovníkom i firmám obrovskú mieru flexibility pracovného času. Existujú spoločnosti, kde zamestnanci nemajú fixné miesto‚ lebo väčšinou robia z domu‚ a tak sa po príchode do práce posadia tam, kde je práve voľné.

Má to aj svoje úskalia – chýbajúcu intímnosť a osobný dotyk na pracovnom mieste. Aj preto najmä IT firmy kladú vyšší dôraz na ergonomický nábytok a diverzitu pracovného prostredia, ktoré je aspoň čiastočne schopné poskytnúť pracovníkom relaxačné zóny. V niečom je však Slovensko stále menej trendy. 

„Napriek modernizácii kancelárskeho priestoru a používaniu čoraz sofistikovanejších interiérových prvkov, spoločnosti stále ešte uprednostňujú klasickú kabeláž na dátové pripojenie. Oproti firmám v zahraničí je na Slovensku využitie Wi-Fi pripojenia bez kabeláže menej rozšírené, hoci z hľadiska nákladov je oveľa efektívnejšie,“ tvrdí L. Šimeková.

Spoločnosti v ostatných rokoch zmenili svoje požiadavky na zariadenie kancelárie. Uprednostňujú prevažne teplú atmosféru, na čo interiéroví dizajnéri používajú najmä nábytok v drevených dekoroch alebo svetlejšie, prírodnejšie farby kobercov. Podľa Barbory Lajzovej zo spoločnosti Capexus v Bratislave je pre firmy kľúčová funkčnosť a účelnosť zariadenia.

„Dnes už nikto neinvestuje napríklad do nových stoličiek len preto, že sú pekné. Toto obdobie je už za nami. Firmy kladú vysoký nárok na funkčnosť a efektivitu, a to viac než kedykoľvek predtým. Prostredie by malo byť najmä v prípade open space čo najneutrálnejšie. Každý si totiž svoje pracovné miesto dotvorí podľa seba – niekto si prinesie kvietok, iný fotku. Sú to práve ľudia, ktorí dávajú priestoru charakter a svojím pôsobením ho dotvárajú,“ dodáva B. Lajzová.

Čo pre vás môžeme urobiť?

Dajte nám vedieť